Omnibus - Zmiana ustawy o prawach konsumenta - nowe zasady wyprzedaży, zmienione warunki rękojmi i zasady świadczenia usług cyfrowych

Konieczność dostosowania działalności przedsiębiorców prowadzących sprzedaż konsumencką

E-COMMERCEUMOWY Z KLIENTAMIZASADY PROWADZENIA BIZNESU

radca prawny Grzegorz Borowy

1/1/20233 min read

Zmiany są bardzo istotne dla wszystkich przedsiębiorców prowadzących sprzedaż towarów i usług na rzecz konsumentów.

Czy dostosowałeś swój biznes do nowych zasad i obowiązków?
Jeżeli nie, daj mi znać!
Najpowszechniejszym skutkiem dla przedsiębiorców będzie obowiązek dostosowania zasad wyprzedaży i promocji na stronach internetowych oraz zasad postępowania reklamacyjnego do nowych przepisów.
Nowe warunki reklamacji:

Konsument nie będzie dysponował już tak szerokim wachlarzem możliwości przy pierwszej reklamacji.

Pierwsze żądanie konsumenta w przypadku zgłaszania wad towaru lub usługi będzie skutkowało uprawnieniem sprzedawcy do naprawienia lub wymiany towaru. Dopiero w drugiej kolejności konsument uprawniony będzie do żądania zwrotu pieniędzy.

W wielu przypadkach koniecznością dla przedsiębiorcy będzie dostosowanie warunków sprzedaży (regulaminów, polityk) w zakresie naprawy albo wymiany towarów do nowych, mniej korzystnych dla przedsiębiorców przepisów. Konsekwencją niedostosowania działalności do zmian może być postępowanie przed Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w ramach którego Prezes UOKiK w przypadku stwierdzenia naruszenia zbiorowych interesów konsumentów będzie mógł nałożyć karę do 10 proc. przychodu firmy.

Ustawa wprowadza w szczególności:

  • całkowicie nowe uregulowanie rękojmi konsumenckiej i zasad korzystania z niej;

  • nową hierarchię korzystania z środków ochrony konsumenckiej;

  • uregulowanie zasad świadczenia usług cyfrowych.

Obowiązek publikacji najniższej ceny z 30 dni w przypadku wprowadzania promocji:

Ustawa wprowadza konieczność informowania o najtańszej cenie danego produktu w przypadku zamieszczenia w sklepie - w szczególności internetowym - informacji o promocji na dany towar lub usługę. Publikowana musi być najniższa dostępna u danego sprzedawcy cena w ciągu ostatnich 30 dni.

Powyższy obowiązek wszedł w życie 1 stycznia 2023 r.

Skutkuje nie tylko obowiązkiem uwzględniania dodatkowej wartości cenowej przy towarach i usługach objętych promocjami, lecz również koniecznością audytu i dostosowania regulaminów sprzedaży, polityk prywatności itp.

Nowe uregulowanie rękojmi konsumenckiej:

Nowelizacja wprowadza wyłączenie stosowania przepisów Kodeksu cywilnego o rękojmi przy sprzedaży dokonywanej z udziałem konsumentów, a problematyka ta zostaje na nowo uregulowana poprzez wprowadzenie pojęcia niezgodności towaru z umową i ustanowienie nowego katalogu sytuacji, w których uznanie towaru za niezgodny z umową ma miejsce.

W myśl nowej ustawy towar zostanie uznany za niezgodny z umową, jeżeli niezgodna z umową jest jego:

  • charakterystyka - opis, rodzaj, ilość, jakość, kompletność, cechy funkcjonalne;

  • przydatność do szczególnego celu niezbędnego konsumentowi, który to cel przyświecał konsumentowi i sprzedawcy przy zawieraniu umowy sprzedaży;

  • przydatność go generalnego i powszechnego celu, do którego zazwyczaj używa się tego rodzaju towaru;zawartość - to jest wystąpią braki w zakresie dokumentacji - instrukcjach, czy też akcesoriach;

  • jakość w porównaniu do wcześniej dostarczonej przez sprzedawcę próbki lub wzoru.

Dotychczasowa hierarchia środków ochrony konsumenta ulega znaczącemu przemodelowaniu. Warto wskazać, że dotychczas to konsument był uprawniony do złożenia oświadczenia o skorzystaniu z jednego z czterech uprawnień, które dotychczas przewidywały przepisy (naprawy albo wymiany towaru na wolny od wad, obniżenia ceny wadliwego towaru lub odstąpienia od umowy).

W tym zakresie po nowelizacji konsument składający reklamację po raz pierwszy będzie mógł żądać tylko naprawy albo wymiany towaru na wolny od wad (chyba że brak zgodności towaru z umową będzie na tyle istotna, że konieczne będzie skorzystanie z pełnego zakresu uprawnień).

Skorzystanie z uprawnienia do odstąpienia od umowy lub złożenia oświadczenia o obniżeniu ceny będzie możliwe dopiero wtedy, gdy sprzedawca odmówi naprawy lub wymiany towaru.

Wydłużeniu do dwóch lat ulega okres, w którym ciężar dowodu zgodności towaru z umową spoczywa na przedsiębiorcy. Dotychczas okres ten wynosił rok.

Prócz wytyczenia jaśniejszej ścieżki poruszania się pomiędzy rodzajami roszczeń konsumenckich ustawa wprowadza domniemanie po stronie konsumenta, iż niezgodność towaru z umową miała istotny charakter. Wykazanie, iż niezgodność nie miała istotnego charakteru będzie spoczywało na przedsiębiorcy - sprzedawcy.

Koniecznością jest zatem zgodne z prawnem ustalenie m.in. w regulaminie sprzedaży zasad korzystania przez konsumentów ze swoich praw.

Szersze uregulowanie usług cyfrowych:

W ustawie o prawach konsumenta pojawia się nowy rozdział 5b zatytułowany Umowy o dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej. Odnosi się on do dotychczas zdefiniowanego w sposób niewystarczający pojęcia usługi cyfrowej. Dotychczas pojęcie to odnosiło się wyłącznie do możliwości wyłączenia prawa odstąpienia od od zawartej na odległość umowy o dostarczanie treści cyfrowych.

Nowelizacja wprowadza doprecyzowanie pojęcia usługi cyfrowej poprzez ustalenie, iż usługa cyfrowa to taka usługa, która pozwala konsumentowi na:

  • wytwarzanie, przetwarzanie, przechowywanie lub dostęp do danych w postaci cyfrowej;

  • wspólne korzystanie z danych w postaci cyfrowej, które zostały przesłane lub wytworzone przez konsumenta lub innych użytkowników tej usługi;

  • inne formy interakcji za pomocą danych w postaci cyfrowej.

Pojęciem pokrewnym do powyższego, a również zdefiniowanym na gruncie nowej ustawy jest pojęcie towaru z elementami cyfrowymi, czyli towaru zawierającego treść cyfrową lub usługę cyfrową lub z nimi połączoną w taki sposób, że brak treści cyfrowej lub usługi cyfrowej uniemożliwiłby prawidłowe funkcjonowanie takiego towaru.

Skutki niedostosowania dla przedsiębiorców:

Skutkiem niedostosowania działalności do nowych wymogów mogą być kary nakładane przez inspekcje handlowe oraz postępowania administracyjne ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który w takich przypadkach uprawniony jest do nakładania kar finansowych.

Potrzebujesz dostosować swoją działalność do nowych zasad?
Chcesz wiedzieć, jak zmiany prawa wpłyną na Twoją działalność?

grayscale photo of person using MacBook
grayscale photo of person using MacBook

Audyt i dostosowanie Twoich regulaminów sprzedaży i polityk prywatności pod Omnibusa:
zapraszam po ofertę

ZAPRASZAM DO KONTAKTU :)

Nazywam się Grzegorz Borowy.
Jestem radcą prawnym.

Zajmuję się kompleksową pomocą prawną dla Klientów w biznesie oraz życiu prywatnym.

Od lat doradzam i zapewniam obsługę prawną firm, pomagając Przedsiębiorcom obrać zgodną z prawem i pozbawioną niespodzianek drogę do sukcesu.