Omnibus - Zmiana ustawy o prawach konsumenta - nowe zasady wyprzedaży, zmienione warunki rękojmi i zasady świadczenia usług cyfrowych
Konieczność dostosowania działalności przedsiębiorców prowadzących sprzedaż konsumencką
E-COMMERCEUMOWY Z KLIENTAMIZASADY PROWADZENIA BIZNESU
Zmiany są bardzo istotne dla wszystkich przedsiębiorców prowadzących sprzedaż towarów i usług na rzecz konsumentów.
Czy dostosowałeś swój biznes do nowych zasad i obowiązków?
Jeżeli nie, daj mi znać!
Najpowszechniejszym skutkiem dla przedsiębiorców będzie obowiązek dostosowania zasad wyprzedaży i promocji na stronach internetowych oraz zasad postępowania reklamacyjnego do nowych przepisów.
Nowe warunki reklamacji:
Konsument nie będzie dysponował już tak szerokim wachlarzem możliwości przy pierwszej reklamacji.
Pierwsze żądanie konsumenta w przypadku zgłaszania wad towaru lub usługi będzie skutkowało uprawnieniem sprzedawcy do naprawienia lub wymiany towaru. Dopiero w drugiej kolejności konsument uprawniony będzie do żądania zwrotu pieniędzy.
W wielu przypadkach koniecznością dla przedsiębiorcy będzie dostosowanie warunków sprzedaży (regulaminów, polityk) w zakresie naprawy albo wymiany towarów do nowych, mniej korzystnych dla przedsiębiorców przepisów. Konsekwencją niedostosowania działalności do zmian może być postępowanie przed Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w ramach którego Prezes UOKiK w przypadku stwierdzenia naruszenia zbiorowych interesów konsumentów będzie mógł nałożyć karę do 10 proc. przychodu firmy.
Ustawa wprowadza w szczególności:
całkowicie nowe uregulowanie rękojmi konsumenckiej i zasad korzystania z niej;
nową hierarchię korzystania z środków ochrony konsumenckiej;
uregulowanie zasad świadczenia usług cyfrowych.
Obowiązek publikacji najniższej ceny z 30 dni w przypadku wprowadzania promocji:
Ustawa wprowadza konieczność informowania o najtańszej cenie danego produktu w przypadku zamieszczenia w sklepie - w szczególności internetowym - informacji o promocji na dany towar lub usługę. Publikowana musi być najniższa dostępna u danego sprzedawcy cena w ciągu ostatnich 30 dni.
Powyższy obowiązek wszedł w życie 1 stycznia 2023 r.
Skutkuje nie tylko obowiązkiem uwzględniania dodatkowej wartości cenowej przy towarach i usługach objętych promocjami, lecz również koniecznością audytu i dostosowania regulaminów sprzedaży, polityk prywatności itp.
Nowe uregulowanie rękojmi konsumenckiej:
Nowelizacja wprowadza wyłączenie stosowania przepisów Kodeksu cywilnego o rękojmi przy sprzedaży dokonywanej z udziałem konsumentów, a problematyka ta zostaje na nowo uregulowana poprzez wprowadzenie pojęcia niezgodności towaru z umową i ustanowienie nowego katalogu sytuacji, w których uznanie towaru za niezgodny z umową ma miejsce.
W myśl nowej ustawy towar zostanie uznany za niezgodny z umową, jeżeli niezgodna z umową jest jego:
charakterystyka - opis, rodzaj, ilość, jakość, kompletność, cechy funkcjonalne;
przydatność do szczególnego celu niezbędnego konsumentowi, który to cel przyświecał konsumentowi i sprzedawcy przy zawieraniu umowy sprzedaży;
przydatność go generalnego i powszechnego celu, do którego zazwyczaj używa się tego rodzaju towaru;zawartość - to jest wystąpią braki w zakresie dokumentacji - instrukcjach, czy też akcesoriach;
jakość w porównaniu do wcześniej dostarczonej przez sprzedawcę próbki lub wzoru.
Dotychczasowa hierarchia środków ochrony konsumenta ulega znaczącemu przemodelowaniu. Warto wskazać, że dotychczas to konsument był uprawniony do złożenia oświadczenia o skorzystaniu z jednego z czterech uprawnień, które dotychczas przewidywały przepisy (naprawy albo wymiany towaru na wolny od wad, obniżenia ceny wadliwego towaru lub odstąpienia od umowy).
W tym zakresie po nowelizacji konsument składający reklamację po raz pierwszy będzie mógł żądać tylko naprawy albo wymiany towaru na wolny od wad (chyba że brak zgodności towaru z umową będzie na tyle istotna, że konieczne będzie skorzystanie z pełnego zakresu uprawnień).
Skorzystanie z uprawnienia do odstąpienia od umowy lub złożenia oświadczenia o obniżeniu ceny będzie możliwe dopiero wtedy, gdy sprzedawca odmówi naprawy lub wymiany towaru.
Wydłużeniu do dwóch lat ulega okres, w którym ciężar dowodu zgodności towaru z umową spoczywa na przedsiębiorcy. Dotychczas okres ten wynosił rok.
Prócz wytyczenia jaśniejszej ścieżki poruszania się pomiędzy rodzajami roszczeń konsumenckich ustawa wprowadza domniemanie po stronie konsumenta, iż niezgodność towaru z umową miała istotny charakter. Wykazanie, iż niezgodność nie miała istotnego charakteru będzie spoczywało na przedsiębiorcy - sprzedawcy.
Koniecznością jest zatem zgodne z prawnem ustalenie m.in. w regulaminie sprzedaży zasad korzystania przez konsumentów ze swoich praw.
Szersze uregulowanie usług cyfrowych:
W ustawie o prawach konsumenta pojawia się nowy rozdział 5b zatytułowany Umowy o dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej. Odnosi się on do dotychczas zdefiniowanego w sposób niewystarczający pojęcia usługi cyfrowej. Dotychczas pojęcie to odnosiło się wyłącznie do możliwości wyłączenia prawa odstąpienia od od zawartej na odległość umowy o dostarczanie treści cyfrowych.
Nowelizacja wprowadza doprecyzowanie pojęcia usługi cyfrowej poprzez ustalenie, iż usługa cyfrowa to taka usługa, która pozwala konsumentowi na:
wytwarzanie, przetwarzanie, przechowywanie lub dostęp do danych w postaci cyfrowej;
wspólne korzystanie z danych w postaci cyfrowej, które zostały przesłane lub wytworzone przez konsumenta lub innych użytkowników tej usługi;
inne formy interakcji za pomocą danych w postaci cyfrowej.
Pojęciem pokrewnym do powyższego, a również zdefiniowanym na gruncie nowej ustawy jest pojęcie towaru z elementami cyfrowymi, czyli towaru zawierającego treść cyfrową lub usługę cyfrową lub z nimi połączoną w taki sposób, że brak treści cyfrowej lub usługi cyfrowej uniemożliwiłby prawidłowe funkcjonowanie takiego towaru.
Skutki niedostosowania dla przedsiębiorców:
Skutkiem niedostosowania działalności do nowych wymogów mogą być kary nakładane przez inspekcje handlowe oraz postępowania administracyjne ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który w takich przypadkach uprawniony jest do nakładania kar finansowych.
Potrzebujesz dostosować swoją działalność do nowych zasad?
Chcesz wiedzieć, jak zmiany prawa wpłyną na Twoją działalność?
Audyt i dostosowanie Twoich regulaminów sprzedaży i polityk prywatności pod Omnibusa:
zapraszam po ofertę
ZAPRASZAM DO KONTAKTU :)
Nazywam się Grzegorz Borowy.
Jestem radcą prawnym.
Zajmuję się kompleksową pomocą prawną dla Klientów w biznesie oraz życiu prywatnym.
Od lat doradzam i zapewniam obsługę prawną firm, pomagając Przedsiębiorcom obrać zgodną z prawem i pozbawioną niespodzianek drogę do sukcesu.